5 tips på vinterträning för dig som sysslar med sommarsporter

Om du är en begiven sommarmänniska och tränar typiska sommarsporter som friidrott kan det vara svårt att hitta på sätt att tillfredsställa sina motionsbehov. Kanske är det särskilt svårt om man inte är en uttalad vintermänniska. Om du behöver inspiration för vinterträning behöver du inte söka vidare, för här har vi plockat ihop våra 5 bästa tips:

  1. Träna i gymmen
  2. Ak Skidor
  3. Ta dig fram på längdskidor
  4. Ägna dig åt racketsporter
  5. Spela innebandy

 

1. Träna i gymmen

Om man inte vill hålla sig ute eller är trött på kylan är det riktigt skönt att hålla sig på gymmet. På ett gym finns redskap och träningsmöjligheter för att träna hela kroppen. Gymmet kan helt och hållet tillgodose alla behov för styrka som kondition.

Varför inte göra styrketräning med vikter eller träna med löpbandet som är särskilt populärt bland löpare. Motionscyklar är också lämpligt när man inte tycker att det är kul att cykla ute i snöstormen. Det är bara att välja och vraka.

 

2. Åk skidor

Skidåkning är en suverän sysselsättning för dig som tränar löpning och andra sporter där benstyrkan är viktig. Längdskidor är bra för allmän kondition, uppförsbackar ger dig allmän kondition och slalom är en perfekt för både benstyrkan och balansen. Som löpare är skidåkning nästan ett måste och väldigt många professionella löpare är också duktiga skidåkare. Varför inte gå med i en skidklubb eller ta dig till ett bra ställe för skidåkning som Åre?

 

3. Ta dig fram på längdskridskor

Om man vill ta det lite lugnare och samtidigt vill vara ute och hålla konditionen uppe är faktiskt längdskridskor en nyttigare träningsform än vad man kan tro. Ett vara ute på isen länge på skridskor kan vara riktigt jobbigt för fötter och ben. Man måste ha en viss benspänst och teknik för att hålla sig stående.

När man gör det länge blir påfrestningen allt större. Men att spendera hel- eller halvdag ute i naturen med härligt ren vinterluft, finns det bättre sätt att spendera kyliga dagar på?

 

4. Ägna dig åt racketsporter

Om man tröttnar på vintersporter finns det gott om inomhusbanor för racketsporterna tennis, badminton och squash. Alla innebär riktigt bra träning som både ger dig ett rejält träningspass liksom det är en rolig sysselsättning. Spela i par, kör en dubbel eller spela med ett helt gäng, det spelar ingen roll. Men just på vintern kan det vara klokt att boka en bana i god tid.

 

5. Spela innebandy

Riktigt kul med många kan man ha på innebandybanan. Det här är ju verkligen en svensk folksport. Hög fart, snabba vändningar och lagom hårda bollar. Bra konditionsträning som blir så roligt som man gör det. Men se till att inte ta i för hårt och var rädda om varandra.

Och när man tröttnat på innebandyn, eller om man vill röra på sig lite lätt utan att ta ut sig helt, så har vi ett bra bonustips: Det finns nog få saker som är så mysiga att göra på vintern som att dra ihop ett gäng med polarna och spela bowling.

About Admin

Lämna en kommentar

Previous

Jämställdhet inom idrott, finns den?